У роботі аналізуються особливості корекції емоційних проблем дитини -
дошкільника на основі арттерапевтичних технік. Визначено загальні теоретикометодологічні підстави для дослідження емоційних проблем дітей дошкільного віку.
Емпірично виявлено деякі дитячі емоційні проблеми. Розроблено корекційну
систему з включенням арттехнік, рекомендованих провідними арттерапевтами,
адекватних меті та завданням дослідження, а також рекомендації для дитячих
психологів і вихователів, спрямовані на оптимізацію психоемоційної сфери дітей
старшого дошкільного віку засобами арттерапії.
The study analyses the peculiarities of correction of emotional problems of
preschool children on the basis of art therapy techniques. The general theoretical and
methodological grounds for the study of emotional problems of preschool children are
determined. Empirically identified some children's emotional problems. A correctional
system with the inclusion of art techniques recommended by leading art therapists,
adequate to the purpose and objectives of the study, as well as recommendations for child
psychologists and educators aimed at optimising the psycho-emotional sphere of senior
preschool children through art therapy, have been developed.