Короткий опис(реферат):
У дисертації вирішене актуальне наукове завдання, що полягає у
теоретико-методологічному обґрунтуванні наукових засад розвитку
антикризового публічного управління в Україні та розробленні практичних
рекомендацій щодо удосконалення механізмів його реалізації в економічній
сфері.
У дисертаційному дослідженні запропоновано модель оптимізації
механізмів антикризового публічного управління у економічній сфері України,
у контексті якої розглядається удосконалення його інституційного
забезпечення (передбачає прийняття Закону України «Про державне
стратегічне планування»; розроблення п'ятирічної програми модернізації
економіки; встановлення цільових показників для роботи державних
інститутів розвитку, корпорацій і агентств, що спрямовані на створення нового
технологічного укладу; сприяння використанню передових технологій
управління на рівні мікро-, мезо- та макрорівнів економічних систем та ін.),
фінансово-економічного забезпечення (передбачає збалансування податково бюджетної політики країни; оптимізація національної фінансово інвестиційної системи; стабілізація фінансового ринку; проведення цінової
лібералізації, регулювання цін (тарифів) на окремі товари (послуги) та
контроль за їхнім стримуванням; захист та розширення внутрішнього ринку та
збереження виробничого потенціалу; оптимізацію інфраструктури економіки,
включаючи її модернізацію та створення «точок зростання» для нового
постіндустріального суспільства) та інформаційного забезпечення (передбачає
створення централізованих баз даних, розвиток систем бізнес-аналітики і
моніторингу, а також використання штучного інтелекту та інших інноваційних
3
інструментів антикризового публічного управління; навчання персоналу в
сфері інформаційної безпеки, статистики, аналізу даних та інших суміжних
областей; запровадження заходів з інформаційної кібербезпеки; оновлення та
адаптація інформаційних систем до змін у сфері економіки та фінансів,
враховуючи сучасні тенденції та нові технології та ін).
Автором окреслено можливі шляхи імплементації кращого
міжнародного досвіду антикризового публічного управління в Україні, а саме:
збільшення національного виробництва; більш централізоване
капіталовкладення в обрані напрями виробництва; вибір чіткої спеціалізації
держави для уникнення втрат ресурсів; створення механізмів адаптації
політики та бізнесу, що передбачає впровадження інструментів;
переосмислення підходів до розвитку та використання місцевого економічного
потенціалу; розробка і впровадження програм підтримки малих та середніх
підприємств; сприяння розвитку інфраструктури для підтримки бізнесу, такої
як транспортна, енергетична та інформаційна інфраструктура; залучення
іноземних інвестицій та створення сприятливого інвестиційного клімату для
залучення капіталу в Україну; розвиток інноваційного сектору економіки
шляхом підтримки досліджень і розробок, технологічних стартапів і перехід
до використання сучасних технологій; підтримка соціальних програм для
зменшення бідності та нерівності у суспільстві.
Крім того, наведено шляхи антикризового повоєнного відновлення та
стійкого економічного розвитку країни після завершення воєнного конфлікту.
серед яких: стабілізація макроекономічної ситуації (контроль інфляції і
забезпечення стабільного курсу гривні, розробка бюджету, спрямованого на
відновлення і розвиток); інфраструктурні інвестиції (відновлення і розвиток
інфраструктури, такої як дороги, мости, аеропорти, порти тощо, що стали
пошкодженими під час війни; залучення інвестицій для сучасного розвитку
транспортної інфраструктури); підтримка малого та середнього бізнесу
(надання фінансової підтримки та пільг для малих підприємств; спрощення
бізнес-процедур та реформа податкової системи для підвищення
4
конкурентоспроможності; освіта та навчання (розвиток освіти та професійної
підготовки, спрямованих на відновлення економіки; формування програм
підвищення кваліфікації для робочої сили, щоб вони могли працювати у нових
сферах); розвиток торгівлі та інвестицій (залучення іноземних інвестицій та
розвиток зовнішньої торгівлі; розробка торговельних угод та співпраця з
міжнародними організаціями); соціальний захист і реінтеграція (забезпечення
соціального захисту та реабілітації ветеранів та постраждалих від конфлікту;
програми психологічної підтримки та соціальної реінтеграції для тих, хто
постраждав внаслідок війни); екологічна стійкість (здійснення оцінки впливу
на навколишнє середовище та відновлення природних ресурсів; проведення
екологічних реформ і здійснення контролю над забрудненням); боротьба з
корупцією та підвищення ефективності урядового управління (посилення
антикорупційних заходів і створення прозорих механізмів контролю;
модернізація державного управління та забезпечення ефективності витрат
державного бюджету); сприяння інноваціям і технологічному розвитку
(підтримка досліджень і розвитку нових технологій; сприяння стартапам та
інноваційним підприємствам).
Набули подальшого розвитку особливості антикризового публічного
управління в економічній сфері, класифікація принципів антикризового
управління у публічній сфері, а також функції антикризового управління в
публічній сфері. Запропоновано етапи ефективного антикризового публічного
управління в економічній сфері, серед яких: аналіз та прогнозування кризових
ситуацій; управління ризиками та підготовка до кризи; механізми координації;
ефективне використання ресурсів; залучення експертів та консультантів;
законодавча підтримка; моніторинг та оцінка результатів; публічна
інформаційна кампанія.