The paper analyzes the manifestation of anxiety in preschool children, and the
relationship between the manifestation of anxiety and the style of family upbringing
of children. The paper analyzes the problem of the influence of parenting style on the
child's anxiety. During the writing of the work the general theoretical and
methodological bases for research of preschool anxiety were determined, a set of
methods adequate to the research goals was selected, the influence of upbringing
style on the development of anxiety in children was diagnosed and analyzed and
ways to prevent preschool anxiety were identified.
У роботі аналізується проблема впливу стилю сімейного виховання на прояв тривожності дітей дошкільного віку. Під час написання роботи було визначено причини та особливості прояву тривожності дошкільників, підібрано комплекс методик, адекватних меті дослідження. Емпірично визначено впив стилю виховання в сім’ї на тривожності у дітей. Запропоновано комплекс занять спрямованих на зниження рівня тривожності дітей дошкільного віку та рекомендації щодо оптимізації дитячо-батьківських відносин.