Abstract:
У дисертації вирішене актуальне наукове завдання, що полягає у
теоретико-методологічному обґрунтуванні наукових засад розвитку
цивілізованого лобізму та розробленні практичних рекомендацій щодо
удосконалення механізмів його реалізації в органах державної влади України.
У дисертаційному дослідженні запропоновано методику удосконалення
механізмів цивілізованого лобізму в органах державної влади України, метою
якої є удосконалення механізмів цивілізованого лобізму в Україні для
забезпечення ефективного врахування та захисту інтересів громадян в процесі
формування та виконання державної політики, що включає наступні
рекомендації: удосконалення організаційного забезпечення (створення
спеціалізованих органів та відділів для лобізму; освіта та навчання лобістів та
чиновників; залучення неурядових організацій; медіа та громадськість;
співпраця з академічними установами; міжнародний досвід і експертиза;
співробітництво з бізнесом); удосконалення інформаційно-комунікаційного
забезпечення (електронні платформи для реєстрації лобістів; публічна
інформація та доступ до документів; відкриті дані; ефективна комунікація з
громадськістю; соціальні мережі; електронні конференції та вебінари; мобільні
додатки; електронна пошта та SMS-розсилки; відеоконференції та відеозаписи;
електронні платформи для збору думок громадськості); удосконалення
фінансового забезпечення (створення фонду для громадських ініціатив; субсидії
для малих та середніх підприємств; гранти для досліджень; заохочення
корпоративної відповідальності; фіскальна стимуляція для громадських
3
ініціатив; аудит та контроль за використанням коштів; створення механізмів
публічного звітування; розвиток спонсорських програм).
Крім того, автором удосконалено можливості імплементації кращого
міжнародного досвіду цивілізованого лобізму в органах державної влади
України, а саме: регулювання лобізму (важливо встановити чіткі правила і
стандарти для лобіювання, а також визначити обов’язкову реєстрацію лобістів,
передбачити санкції за порушення цих правил); публічна інформація
(забезпечити публічний доступ до інформації про лобісти і їх діяльність,
створити онлайн-реєстр лобістів і зобов’язати їх регулярно звітувати про свою
роботу); обмеження конфлікту інтересів (урядові службовці та законодавці
повинні бути обмежені в здійсненні лобіювання або займатися цим лише за
певних умов і під контролем); громадський контроль (створення механізмів
громадського контролю за лобіюванням, включаючи можливість громадськості
звертатися до органів державної влади з запитами на інформацію про
лобіювання); навчання і підвищення кваліфікації (організувати тренінги і
семінари для лобістів і урядових посадовців щодо етичних стандартів та норм
лобіювання); експертна допомога (залучення незалежних експертів і
неурядових організацій для моніторингу та оцінки системи лобіювання);
публічні обговорення (організація публічних обговорень та діалогу між
урядовими органами, лобістами та громадськістю щодо регулювання
лобіювання); забезпечення конкуренції (забезпечення різноманітності
лобістських груп і гарантування, що всі зацікавлені сторони мають рівний
доступ до прийняття рішень); взаємодія з міжнародними організаціями
(взаємодія з міжнародними організаціями і партнерами для обміну досвідом та
розробки найкращих практик у сфері лобізму).
Запропоновано шляхи оптимізації законодавства про лобістську
діяльність в Україні, а саме: ухвалення Закону України «Про лобізм»; розробка
стандартів поведінки і кодексу етики для лобістів; запровадження обов’язкової
реєстрації лобістів; публічний доступ до Реєстру лобістів; заборона конфліктів
інтересів та корупції на законодавчому рівні; заборона впливу будь-яких третіх
4
сторін на діяльність суб’єктів лобізму; співпраця з неурядовими організаціями
(НУО); контроль та покарання за порушення.
Окреслено принципи реалізації механізмів цивілізованого лобізму в
органах державної влади України, серед яких: прозорість (передбачає, що всі
лобістські дії та інтеракції між лобістами та представниками влади мають бути
відкритими та доступними для громадськості); рівність (принцип рівності
вимагає, щоб всі лобісти мали рівний доступ до представників влади та
можливість висловлювати свої інтереси); добровільність (участь в лобізмі
повинна бути добровільною); законність (всі лобістські дії повинні відповідати
законам та правилам, встановленим для лобізму); захист інтересів громадян
(лобізм повинен враховувати інтереси громадян і суспільства як цілого);
суспільний контроль (громадськість та незалежні структури повинні мати
можливість контролювати лобістську діяльність та її вплив на прийняття
рішень); професійність (лобісти повинні діяти професійно та етично,
враховуючи високі стандарти поведінки та забезпечуючи високу якість аналізу
та рекомендацій); відповідальність (лобісти повинні нести відповідальність за
свої дії та вплив на процеси прийняття рішень); співпраця (передбачає
взаємодію між лобістами та владою у пошуку спільних рішень та компромісів);
відкритість до реформ (механізми лобізму повинні бути відкритими до
постійного оновлення та вдосконалення, з урахуванням змін в суспільстві та
політиці).
Запропоновано форми взаємодії неурядових організацій у механізмі
цивілізованого лобізму, що включають: представлення конкретних груп або
інтересів, таких як громадянські правозахисні групи, професійні спілки,
галузеві об’єднання тощо; надання державним органам важливих даних та
аналізу для прийняття обґрунтованих рішень; створення громадського тиску та
підвищення свідомості громадськості про питання, які їх цікавлять; діалог і
співпраця з урядовими органами для розробки політики та законодавства, що
враховує різноманітні інтереси і точки зору; моніторинг роботи урядових
5
органів і можливість виступати в якості громадських адвокатів, що забезпечує
контроль і облік діяльності влади.
Рекомендовано комплекс інформаційно-комунікаційних інструментів для
лобіювання і впливу на прийняття рішень в органах державної влади, а саме:
соціальні мережі (Facebook, Twitter, Instagram, і LinkedIn), електронна пошта,
веб-сайти і блоги, відео та стрімінг, вебінари та онлайн-конференції, масові
сповіщення та петиції, спеціалізовані лобіювальні інструменти, мобільні
додатки, електронні петиційні платформи, аналітика та звітність.
Рекомендовано напрями ефективної взаємодії між лобістами та органами
влади в контексті відновлення повоєнної економіки, серед яких: мобілізація
інвестицій (лобісти можуть сприяти залученню інвестицій, які необхідні для
відновлення і розвитку інфраструктури та промисловості, їх вплив та зв’язки з
підприємствами та фінансовими установами можуть допомогти залучити
додаткові ресурси); розробка стратегій відновлення (лобісти можуть надавати
інформацію та експертні поради щодо найкращих стратегій відновлення
конкретних галузей економіки та регіонів, що постраждали внаслідок війни);
створення сприятливого бізнес-середовища (лобісти можуть працювати на
створення сприятливих умов для підприємництва та бізнесу, зокрема, шляхом
лобіювання спрощення податкового законодавства, зменшення бюрократичних
перешкод, та поліпшення правил бізнесу); підтримка соціальних програм
(лобісти можуть підтримувати впровадження соціальних програм, що
спрямовані на підтримку та реінтеграцію військових ветеранів, постраждалих
та безробітних); залучення громадськості (громадськість може виступати як
контролюючий орган та зацікавлений суб’єкт в лобіюванні, що забезпечує
більшу ефективність і гарантує, що рішення відповідають загальним інтересам).