Короткий опис(реферат):
У науковому дослідженні представлено характеристику булінгу як
психологічного явища. Досліджено теоретичні та практичні аспекти з подолання
булінгу у підлітковому середовищі.
Завдяки використанню методики діагностики показників і форм агресії А.
Басса та А. Дарки (адаптація А.К. Осницького) виявлено, що для хлопців
характерним є прояв вербальної агресії на високому рівні із найбільш частим
характером прояву. Для дівчат – роздратування, яке здатне викликати агресію,
на високому рівні із найбільш частим характером прояву. Із отриманих
результатів аналізу індексу агресивності та індексу ворожості, досліджено, що в
усіх 16 осіб – 100% відстежується низький рівень прояву агресивності та
низький рівень прояву ворожості.
За результатами авторської анкети отримані відповіді хлопців та дівчат на
актуальні питання дозволили сформувати уявлення про картину розуміння
агресії, принижень, булінгу здобувачами освіти, наявності чи відсутності
випадків булінгу у закладі освіти, де навчаються учні. Розуміння ними проблеми
та необхідності її вирішення.
За методикою К. Томаса на найбільш високому рівні, виявляючись
домінуючою форма виходу з конфлікту, у 16 респондентів проявилась шкала
«компромісу», це означає, що хлопці і дівчата, які взяли участь у проведеному
дослідженні переважно пропонують у конфлікті своєму опоненту угоду на
основі взаємних вчинків або ж пропозицію варіанту, що знімає виниклу
суперечність.
Розроблено програма профілактики, яка розрахована на учнів
загальноосвітніх навчальних закладів. Програма складається з теоретичного
матеріалу та практичної складової – виявлення жертв булінгу чи булерів,
вироблення стратегічних рішень та конкретних методів впливу на учасників
булінгу, організація системної роботи в учнівському колективі. За результатами
тренінгів передбачається підвищення професійної компетентності вчителів,
батьків та максимальна обізнаність учнів з даної проблеми.