Відповідно до теорії, на самооцінку юнаків та дівчат повною мірою
впливають думки, оцінки інших людей, досягнення в навчанні, мотиваційносмислова сфера особистості. У кваліфікаційній роботі розкрито вікові та
психологічні особливості самооцінки, визначено психологічні чинники її
формування в ранньому юнацькому віці, підібрано комплекс методик,
адекватних мети та завданням дослідження.
Здійснено аналіз та інтерпретацію отриманих результатів дослідження,
згідно з якими було виявлено, що у більшості особистостей молодшого
юнацького віку наявний середній рівень самооцінки, що підпадає під
визначення норми самооцінки. Але при цьому у майже половини юнаків та
дівчат все ж таки спостерігаються проблеми з самооцінкою у бік її заниження
або завищення. З огляду на це були розроблені практичні рекомендації для
формування адекватної самооцінки в ранньому юнацькому віці.
According to the theory, the self-esteem of young men and women is fully
influenced by thoughts, evaluations of other people, achievements in education,
motivational and meaningful sphere of personality. In the qualifying work, the age and
psychological features of self-esteem are revealed, the psychological factors of its
formation in early youth are determined, and a set of methods adequate to the goals
and objectives of the research is selected.
3
The analysis and interpretation of the obtained research results were carried out,
according to which it was found that the majority of individuals of younger youth age
have an average level of self-esteem, which falls under the definition of self-esteem
norms. But at the same time, almost half of young men and women still have problems
with self-esteem in the direction of underestimating or overestimating it. With this in
mind, practical recommendations were developed for the formation of adequate selfesteem in early youth.