Короткий опис(реферат):
У дисертаційному дослідженні запропоновано комплексну систему
удосконалення організаційного механізму публічного управління у сфері
містобудівної діяльності в умовах децентралізації, яка передбачає наступні
аспекти: сприяння партнерству та взаємодії (збільшення ролі громадськості та
стейкхолдерів у прийнятті рішень через публічні консультації та участь в
процесі прийняття рішень; розвиток партнерства між місцевими органами
влади, бізнесом та громадськістю); створення організаційної структури
(розгляд варіантів створення спеціалізованих місцевих агентств чи відділів, які
відповідають за містобудівну діяльність; створення координаційних органів
для ефективної взаємодії між різними рівнями влади та відомствами);
підвищення кваліфікації персоналу (надання можливостей для професійного
навчання та підвищення кваліфікації співробітників місцевих органів влади;
залучення експертів та консультантів для надання допомоги у вирішенні
конкретних завдань); розвиток інструментів міського планування
(запровадження сучасних методів геоінформаційного аналізу та систем
міського планування; використання технологій для візуалізації та аналізу
міського простору); сприяння інноваціям та сталому розвитку (запровадження
стимулюючих програм для підтримки інновацій у містобудуванні; перехід до
сталої міської інфраструктури та екологічно чистих технологій); моніторинг та
контроль (впровадження систем моніторингу та контролю результатів
реалізації проектів містобудування; постійний аналіз ефективності
організаційного механізму та коригування стратегій у відповідності до змін).
Автором запропоновано можливості імплементації кращого зарубіжного
досвіду публічного управління у сфері містобудівної діяльності, серед яких: за
прикладом США доцільним є підвищення зацікавленості великих міст та їхніх
центрів, зокрема, до розвитку житлових і комерційних просторів; збільшення
уваги до аспектів сталості в містобудівництві, зокрема, енергоефективності,
використання відновлюваних джерел енергії та зеленого будівництва та ін.; за
прикладом країн Європейського Союзу доцільним є зосередження на розробці
компактних, густонаселених міських районів для оптимізації використання
землі та стимулювання громадського транспорту; використання Інтернету
речей (IoT), смарт-технологій та інших цифрових інновацій для підвищення
ефективності містобудування та покращення якості життя; розвиток проектів
та стратегій, спрямованих на адаптацію до екстремальних погодних умов та
мінімізацію впливу міст на зміни клімату та ін.
Окреслено перспективи оптимізації нормативно-правового механізму
публічного управління у сфері містобудівної діяльності в умовах
децентралізації, серед яких: встановлення обов’язковості відповідності
містобудівної документації нижчого рівня ( детальні плани території, зонінг)
до комплексних планів просторового розвитку територій територіальних
громад, генеральних планів населених пунктів; забезпечення високого ступеня
відповідності проектів забудови затвердженим детальним планам території;
запровадження механізмів для забезпечення активної участі громади у
містобудівному процесі; проведення громадських слухань, розширення
можливостей звернення громадян та їх участі у прийнятті рішень через
використання онлайн-платформ та консультацій; створення консолідованого
законодавства в містобудівній сфері, що об'єднає норми та правила в єдиному
законі, усуваючи невизначеність та суперечливість нормативних актів та ін.
Набули подальшого розвитку принципи публічного управління у сфері
містобудівної діяльності, зокрема групу спеціальних принципів
запропоновано доповнити принципом сталого розвитку, який у контексті
містобудівної діяльності означає економічний, соціальний та екологічний
розвиток територіальних громад без виснаження природних ресурсів та шкоди
для навколишнього середовища. Актуалізовано завдання органів влади у ході
реалізації публічного управління у сфері містобудівної діяльності, серед яких:
гарантія сталого розвитку території посередництвом впорядкування
державних, громадських та приватних інтересів; розбудова комплексу
містобудівної діяльності: прогозування, розвиток, управління; актуалізація
участі громадян та нагляду за містобудівною діяльністю; стандартизація
містобудівної діяльності, що відповідає європейським правилам та нормам;
формування та вдосконалення містобудівного кадастру; оцифровування дій,
пов’язаних із наданням публічних послуг у галузі містобудування; розробка
результативного конкурентного поля в царині містобудування; підтримка
прогресивного розвитку територій через збережені екосфери та ін.