У рамках даної роботи було здійснено теоретичне дослідження питання
тривожності. Було розкрито сутність феномену тривожності та основні
психолого-педагогічні підходи до його інтерпретації. Проаналізовані
відмінності між поняттями "тривоги" та "тривожності". Визначено ціннісні
орієнтири в юнацькому віці та їх зв'язок з рівнем тривожності. Проведено
емпіричне дослідження на вибірці студентів – психологів другого-четвертого
курсів навчання. Застосовані методи дозволили детально проаналізувати
взаємозв'язок між тривожністю та емоційно-ціннісними аспектами у цільовій
групі. Результати дослідження вказують на наявність певних кореляційних
зв'язків між тривожністю та емоційними реакціями, а також ціннісними
установками у молодшій віковій групі.
Практичне значення роботи визначається можливістю використання
даного дослідження у роботі психологічної служби освітнього закладу, а також
у практичній діяльності педагогів та психологів.
Within the framework of this work, a theoretical study of the issue of anxiety
was carried out. The essence of the phenomenon of anxiety and the main
psychological and pedagogical approaches to its interpretation were revealed. The
differences between the concepts of "anxiety" and "anxiety" are analyzed. The value
guidelines in adolescence and their relationship with the level of anxiety are
determined. An empirical study was conducted on a sample of students -
psychologists of the second-fourth courses of study. The applied methods made it
3
possible to analyze in detail the relationship between anxiety and emotional-value
aspects in the target group. The results of the study indicate the presence of certain
correlation links between anxiety and emotional reactions, as well as value attitudes
in the younger age group.
The practical significance of the work is determined by the possibility of using
this study in the work of the psychological service of the educational institution, as
well as in the practical activities of teachers and psychologists.