Дисертацію присвячено проведенню науково-правового аналізу
адміністративно-правового забезпечення захисту соціальних прав
військовослужбовців та членів їх сімей в України, виявленню прогалин та
недоліків у сфері адміністративно-правового забезпечення захисту соціальних
прав військовослужбовців та членів їх сімей, розробленню пропозиції щодо
удосконалення законодавства у цій сфері та шляхи практичного впровадження
досягнутих в дослідженні результатів.
Дисертаційне дослідження складається з трьох розділів.
У першому розділі досліджуються теоретико-правові засади
адміністративно-правового регулювання захисту соціальних прав
військовослужбовців та членів їх сімей.
Встановлено, що невід’ємним елементом адміністративно-правового
статусу військовослужбовців є їхні соціальні права, які держава зобов’язана
належним чином захистити через свою адміністративно-правову діяльність.
Досліджено, що державні гарантії реалізації соціальних прав
військовослужбовців та членів їх сімей в умовах здійснення реформування
Збройних Сил України є запорукою стабільності, захищеності, забезпеченості та
гарантованості, потребують оновлення (осучаснення) та належного
законодавчого закріплення, запровадження дієвого адміністративно-правового
механізму регулювання.
У межах адміністративно-правової доктрини визначено терміни: інститут
адміністративно-правового захисту військовослужбовців та членів їх сімей,
3
соціально-правовий статус військовослужбовців та членів їх сімей, державні
гарантії прав військовослужбовців, ветеранів війни та їх статус, членів сімей
військовослужбовців, адміністративно-правовий захист соціальних прав
військовослужбовців та членів їх сімей.
На підставі науково-теоретичних досліджень вітчизняних вчених уперше
обґрунтуванню та сформульовано поняття інституту адміністративно-правового
забезпечення захисту соціальних прав військовослужбовців та членів їх сімей.
Інститут адміністративно-правового забезпечення захисту соціальних прав
військовослужбовців та членів їх сімей – це складне і багатогранне поняття, що
постійно розвивається та складається з компонентів, які спрямовані на
забезпечення і захист конституційних прав і свобод цієї категорії громадян. Він
включає широкий спектр компонентів: соціальний захист, соціальне
забезпечення, соціальна робота, соціальний супровід, соціальна підтримка і
правовий захист.
Основою цього інституту є соціальний захист, що визначає норми, які
забезпечують реалізацію особливих соціальних пільг, гарантій і компенсацій для
задоволення матеріальних і духовних потреб військовослужбовців і членів їх
сімей відповідно до їх особливого виду діяльності та підтримує їхній статус в
суспільстві.
Соціальне забезпечення включає заходи з перерозподілу коштів
державного бюджету для надання матеріальної підтримки військовослужбовцям
та членам їх сімей, спрямовані на компенсацію, зниження або запобігання
негативному впливу соціальних ризиків, що виникають внаслідок особливостей
їхньої службової діяльності.
У рамках цього інституту виконується соціальна робота, що полягає у
наданні кваліфікованої допомоги військовослужбовцям та членам їх сімей з
метою підтримки їхнього соціального функціонування, сприяє реалізації
громадянських прав і створенню соціальних умов для поліпшення якості життя
окремих військовослужбовців і підвищення добробуту їхніх родин.
4
Соціальний супровід у військах доцільно описати як вид соціальної
підтримки для військовослужбовців та членів їх сімей, який включає надання
комплексу соціальних послуг конкретній особі чи сім’ї.
Соціальну підтримку у військах доцільно розглядати, як дії, що спрямовані
на побудову стійкості військовослужбовців як окремих індивідуумів, сімей і
спільнот з метою зміцнення їхнього потенціалу до відновлення та адаптації.
Соціальна підтримка може бути матеріальною, емоційною, інформаційною,
інструментальною. Матеріальна підтримка включає надання матеріальних благ.
Важливим компонентом інституту адміністративно-правового захисту
соціальних прав військовослужбовців є їх правовий захист, який доречно
розглядати як організацію безоплатної правової допомоги військовослужбовцям
та членам їх сімей з метою реалізації та захисту їхніх законних прав та інтересів,
що передбачає консультативну, роз’яснювальну, правопросвітницьку діяльність,
допомогу в зборі та складанні правових документів та представництві інтересів
у разі порушення законних прав та інтересів.
Окреслені складові перебувають у постійному розвитку та взаємодії,
формуючи комплексну систему адміністративно-правового забезпечення
соціальних прав військовослужбовців та членів їх сімей.
Таке різноманіття складових посилює багатогранність і важливість цього
інституту в системі соціального забезпечення військовослужбовців та членів їх
сімей. Він потребує постійної уваги й удосконалення для ефективного захисту
соціальних прав військовослужбовців та членів їх сімей.
Визначено необхідність створення належної структурованої системи
нормативно-правових приписів та актів, яка є обов’язковою умовою для
забезпечення ефективного адміністративно-правового регулювання питань
соціального захисту військовослужбовців і членів їх сімей. Це передбачає
створення умов для всебічного забезпечення їхніх потреб, зокрема в рамках дії
спеціальних режимів, таких як надзвичайний стан або воєнний стан.
5
У другому розділі досліджується адміністративно-правовий механізм
захисту соціальних прав військовослужбовців та членів їх сімей.
Система соціального захисту військовослужбовців та їхніх сімей має бути
не лише одним із напрямків, а ключовим, невід’ємним елементом Загальної
Програми соціально-економічного піднесення держави. Її першочерговим
завданням має стати гарантоване та послідовне підвищення життєвого рівня
військових та членів їх родин. Своєю чергою це потребує розроблення Єдиного
стратегічного програмного документа довгострокового соціального розвитку,
частиною якого має бути цілісна концепція соціального забезпечення Збройних
Сил України.
Доведено необхідність внесення змін до чинного законодавства для
чіткого визначення термінів: військовослужбовець, ветеран війни, член сім’ї
військовослужбовця.
Обґрунтовано необхідність прийняття одного уніфікованого Закону про
соціальний захист в Україні, частиною якого буде положення про соціальний
захист військовослужбовців, ветеранів війни та членів їх сімей. Прийняття
такого закону стане підґрунтям для розробки та створення відповідних кодексів:
Кодексу соціального захисту України та Пенсійного кодексу України,
спеціальним частинами яких має стати соціальний захист військовослужбовців,
ветеранів війни та членів їх сімей.
Зазначено, що адміністративно-правова трансформація суспільства в
умовах воєнного стану обумовлює подальше формування інституту
адміністративно-правового захисту соціальних прав військовослужбовців та
членів їх сімей. Оскільки це пов’язано з низкою чинників, зокрема: 1) відсутність
системної та послідовної правової політки реформування адміністративно правової системи соціального і правового захисту військовослужбовців та членів
їх сімей, а також гарантій соціального та правового захисту військовослужбовців
та членів їх сімей; 2) чисельністю нормативно-правових актів у цій сфері,
порушення правил законотворчості під час підготовки нормативно-правових
6
актів в означеній сфері; 3) складністю та багатогранністю питань, пов’язаних із
реалізацією соціального і правового захисту військовослужбовців та членів їх
сімей, у тому числі й в умовах правового режиму воєнного стану; 4) тривалим
постійним недофінансування потреб оборони України, в тому числі і в
соціальній сфері, тощо.
Обґрунтовано, що інститут адміністративно-правового забезпечення
захисту соціальних прав військовослужбовців та членів їх сімей є складною
правовою категорією. Вказана категорія відображає специфіку становища
військовослужбовців у системі військового управління і спрямована на
виконання важливих функцій для сектору безпеки та оборони України, серед
яких особливо виділяється належний соціальний захист військовослужбовців та
їхніх сімей. При цьому належний соціальний захист повинен охоплювати
військовослужбовців як під час їхньої служби, так і після звільнення зі служби
(ветеранів і резервістів).
Інститут адміністративно-правового регулювання соціального захисту
військовослужбовців та членів їх сімей має стати важливим напрямом державної
політики та важливим чинником у період війни і після її закінчення.
В Україні необхідно створити чітку, просту, зрозумілу та дієву систему
гарантій соціального забезпечення військовослужбовців та членів їх сімей,
забезпечити їхнє дотримання та реальне виконання державою, що
стимулюватиме громадян до військової служби, можливо, через кодифікацію
законодавства в цій сфері. На сьогодні немає більш вагомого завдання для нашої
держави, ніж захист України. Це підкреслює необхідність створення
ефективного механізму для захисту прав військовослужбовців Збройних Сил
України та членів їх сімей, з огляду на те, що саме військові є захисниками
України, віддано захищаючи її суверенітет і територіальну цілісність.
Аналіз засвідчив, що держава працює в напрямі запровадження гарантій
адміністративно-правового статусу військовослужбовців та членів їх сімей. Але
наразі не можна стверджувати, що адміністративно-правовий статус
7
військовослужбовця є стабільним, захищеним, забезпеченим і найголовніше
гарантованим органами військового управління та державою.
У третьому розділі досліджено міжнародний досвід адміністративно правового забезпечення соціальних прав військовослужбовців та членів їх сімей
і шляхи його впровадження в Україні.
Адаптація українського нормативно-правового поля до міжнародних
стандартів, особливо країн-членів НАТО, сприятиме підвищенню соціального
статусу військовослужбовців, зміцненню їхньої впевненості в захищеності своїх
прав та інтересів, а також зростанню престижу військової служби.
Проаналізовано також міжнародний досвід країн НАТО – Хорватії та Великої
Британії; зокрема Ізраїлю як країни, яка перебуває в постійних військових
конфліктах з часу свого заснування, та Швейцарії як постійно нейтральної
країни, щодо систем соціального захисту військовослужбовців та членів їх сімей.
Метою такого дослідження є розроблення пропозиції для впровадження кращих
елементів політики соціального і правового захисту військовослужбовців та
членів їх сімей в Україні, створення дієвих заходів для інтеграції та адаптації
ветеранів у мирне життя.
З метою удосконалення правового регулювання інституту
адміністративно-правового захисту соціальних прав військовослужбовців та
членів їх сімей на підставі вивчення досвіду деяких зарубіжних країн у цій сфері
пропонуємо: 1) систематизацію чинного законодавства у цій сфері для
подальшої кодифікації; 2) впровадження персоналізованого підходу в сфері
забезпечення захисту соціальних прав військовослужбовців та членів їх сімей;
3) діджиталізацію первинної ланки надання соціальних послуг
військовослужбовцям та членам їх сімей шляхом створення «Електронного
кабінету військовослужбовця» та запровадження взаємодії за принципом
«Єдиного вікна».
The dissertation is devoted to a scientific and legal analysis of administrative and legal support for the protection of social rights of servicemen and their families in Ukraine, identification of gaps and shortcomings in the field of administrative and legal support for the protection of social rights of servicemen and their families, development of proposals for improving legislation in this area and ways of practical implementation of the results achieved in the study. The dissertation study consists of three chapters. The first chapter examines the theoretical and legal framework of administrative and legal regulation of the protection of social rights of servicemen and their family members. The author establishes that an integral element of the administrative and legal status of servicemen is their social rights, which the State is obliged to properly protect through its administrative and legal activities. The author proves that the State guarantees of social rights of servicemen and members of their families in the context of reforming the Armed Forces of Ukraine are a guarantee of stability, security, safety and guarantee, and require updating (modernisation) and proper legislative consolidation, and introduction of an effective administrative and legal regulatory mechanism. 9 The administrative and legal doctrine defines the following terms: the institute of administrative and legal protection of servicemen and their family members, the social and legal status of servicemen and their family members, the State guarantees of the rights of servicemen, war veterans and their status, family members of servicemen, and administrative and legal protection of social rights of servicemen and their family members. Based on the scientific and theoretical research of national scholars, the author substantiates and formulates for the first time the concept of the institute of administrative and legal support for the protection of social rights of servicemen and members of their families. The institute of administrative and legal support for the protection of social rights of servicemen and their families is a complex and multifaceted concept that is constantly evolving and consists of components aimed at ensuring and protecting the constitutional rights and freedoms of this category of citizens. It includes a wide range of components: social protection, social security, social work, social support, social assistance and legal protection. The basis of this institution is social protection, which defines the norms that ensure the implementation of special social benefits, guarantees and compensations to meet the material and spiritual needs of servicemen and their families in accordance with their special type of activity and supports their status in society. Social security includes measures to redistribute state budget funds to provide financial support to servicemen and their families, aimed at compensating, reducing or preventing the negative impact of social risks arising from the specifics of their service activities. Within the framework of this institution, social work is carried out, which consists of providing qualified assistance to servicemen and their families in order to support their social functioning, promoting the exercise of civil rights and creating social conditions for improving the quality of life of individual servicemen and increasing the well-being of their families. 10 Social support in the armed forces should be described as a type of social support for servicemen and their families, which includes the provision of a range of social services to a specific individual or family. Social support in the armed forces should be viewed as actions aimed at building resilience of servicemen and women as individuals, families and communities in order to strengthen their potential for recovery and adaptation. Social support can be material, emotional, informational and instrumental. Material support includes the provision of material goods. An important component of the institute of administrative and legal protection of social rights of servicemen is their legal protection, which should be considered as the organisation of free legal aid to servicemen and members of their families for the purpose of realisation and protection of their legal rights and interests, which includes advisory, explanatory, legal education activities, assistance in collecting and drafting legal documents and representation of interests in case of violation of legal rights and interests. These components are constantly evolving and interacting, forming a comprehensive system of administrative and legal support for the social rights of servicemen and their families. This diversity of components enhances the versatility and importance of this institution in the system of social security for servicemen and their families. It requires constant attention and improvement for effective protection of social rights of servicemen and their families. The author identifies the need to create an appropriate structured system of regulatory and legal provisions and acts, which is a prerequisite for ensuring effective administrative and legal regulation of social protection of servicemen and their families. This implies creating conditions for comprehensive provision of their needs, in particular, within the framework of special regimes, such as a state of emergency or martial law. 11 The second section examines the administrative and legal mechanism for the protection of social rights of servicemen and their families. The system of social protection of servicemen and their families should be not only one of the areas, but a key, integral element of the General Programme of socioeconomic development of the state. Its primary task should be to guarantee and consistently improve the living standards of the military and their families. This, in turn, requires the development of a single strategic programme document for long-term social development, which should include a holistic concept of social security for the Armed Forces of Ukraine. The author proves the need to amend the current legislation to clearly define the terms: serviceman, war veteran, and serviceman's family member. The author substantiates the need to adopt a single unified law on social protection in Ukraine, which will include provisions on social protection of military personnel, war veterans and members of their families. The adoption of such a law will form the basis for the development and creation of relevant codes: The Code of Social Protection of Ukraine and the Pension Code of Ukraine, a special part of which should include social protection of servicemen, war veterans and members of their families. It is noted that the administrative and legal transformation of society under martial law leads to further formation of the institute of administrative and legal protection of social rights of servicemen and their family members. This is due to a number of factors, in particular: 1) the lack of a systematic and consistent legal policy of reforming the administrative and legal system of social and legal protection of servicemen and their families, as well as guarantees of social and legal protection of servicemen and their families; 2) the number of legal acts in this area, violation of the rules of lawmaking in the preparation of legal acts in this area; 3) the complexity and multifaceted nature of issues related to the implementation of social and legal protection of servicemen and members of their families, including under the legal regime of martial law; 4) the long-lasting and constant underfunding of Ukraine's defence needs, including in the social sphere, etc. 12 The author substantiates that the institute of administrative and legal support for the protection of social rights of servicemen and their families is a complex legal category. This category reflects the specifics of the position of servicemen in the military administration system and is aimed at performing important functions for the security and defence sector of Ukraine, among which the proper social protection of servicemen and their families stands out. At the same time, adequate social protection should cover servicemen and women both during their service and after their discharge from service (veterans and reservists). The institution of administrative and legal regulation of social protection of servicemen and their families should become an important area of state policy and an important factor during the war and after its end. Ukraine needs to create a clear, simple, understandable and effective system of social security guarantees for servicemen and their families, ensure their observance and actual implementation by the state, which will encourage citizens to serve in the military, possibly through codification of legislation in this area. Today, there is no more important task for our country than the defence of Ukraine. This underscores the need to create an effective mechanism to protect the rights of members of the Armed Forces of Ukraine and their families, given that it is the military who are the defenders of Ukraine, loyally protecting its sovereignty and territorial integrity. The analysis has shown that the state is working towards the introduction of guarantees of the administrative and legal status of servicemen and members of their families. However, it cannot be said that the administrative and legal status of servicemen is stable, protected, secured and, most importantly, guaranteed by the military authorities and the state. The third section examines the international experience of administrative and legal provision of social rights of servicemen and members of their families and the ways of its implementation in Ukraine. Adaptation of the Ukrainian legal framework to international standards, especially those of NATO member states, will help to improve the social status of 13 military personnel, strengthen their confidence in the protection of their rights and interests, and increase the prestige of military service. The article also analyses the international experience of NATO countries - Croatia and the United Kingdom; in particular, Israel as a country that has been in constant military conflicts since its foundation, and Switzerland as a permanently neutral country, in terms of social protection systems for military personnel and their families. The purpose of this study is to develop a proposal for the implementation of the best elements of social and legal protection policy for servicemen and their families in Ukraine, and to create effective measures for the integration and adaptation of veterans to civilian life. With a view to improving the legal regulation of the institute of administrative and legal protection of social rights of servicemen and members of their families, based on the experience of some foreign countries in this area, we propose to 1) systematisation of the current legislation in this area for further codification; 2) introduction of a personalised approach to the protection of social rights of servicemen and their families; 3) digitalisation of the primary level of social services for servicemen and their families by creating an "Electronic Office of a Serviceman" and introducing interaction on the "Single Window" principle.