У дисертації наведено вирішення важливого наукового завдання, що полягає в
розвитку теоретико-методологічних засад, методичних і науково-практичних
рекомендацій щодо формування державної економічної політики в умовах
глобалізації.
Розроблено підходи до осмислення глобалізаційних та деглобалізаційних
ефектів на формування стратегій державної економічної політики, що містять
наступні складові, а саме: передумови, структуру, фази розвитку, тренди розвитку.
Розвинуто підходи до визначення тенденцій трансформації державної економічної
політики та державних стратегій на глобальному рівні на тлі еволюції глобального
фінансового капіталу, а саме: до виникнення процесу глобалізації виявлено
циклічність «лібералізм – протекціонізм»; після еволюціонування глобалізації
виявлено зміну концепції державної економічної політики у циклі «ліберальна дирижистська».
Визначено сутність економічної політики як комплексу дій держави, що
реалізується на міжнародному, макроекономічному, галузевому та регіональному
рівнях і спрямований на вибір та забезпечення оптимальної інституційної моделі
національної економіки та досягнення максимально ефективного функціонування
національної економіки у світовій системі поділу праці в інтересах досягнення та
підтримки високого рівня добробуту та якості життя населення в довгостроковій
перспективі. Удосконалено класифікацію завдань державної економічної політики,
що на відміну від існуючого переліку розмежовує завдання і принципи, відповідно
3
до сучасних викликів розвитку національної економіки.
Ґрунтуючись на структурно-функціональних особливостях процесу
глобалізації виділено властивості фінансового капіталу, ризики глобалізації та
відповідні заходи держави в економічній політиці (макропруденційний підхід та
макропруденційні інструменти, інституційні зміни регулюючих органів, законодавче
регулювання учасників ринку, заходи щодо деофшоризації економіки, дії держави
щодо проблеми розмивання бази оподаткування та виведення прибутку з під
оподаткування, національна податкова політика).
Розвинуто підходи до виділення взаємозв'язків за рівнями державної
економічної політики, що передбачають: розвиток та впровадження інструментарію
формування та управління горизонтальними зв'язками в національній економіці та
стимулювання розвитку таких зв'язків; інституційну орієнтацію регіонів, що
дозволяє класифікувати їх з погляду цілей та моделей участі у світовій системі
поділу та кооперації праці. Сформовано підходи до реалізації державної економічної
політики на засадах платформенної моделі, що предбачає технологічну і
організаційну складові, які відрізняються від раніше існуючих цілями створення
умов для ефективного використання державних і приватних ресурсів шляхом їх
гнучкого оптимального комбінування та інструментами платформенної
інфраструктури для взаємодії стейкхолдерів державної економічної політики.
Розроблено комплекс функцій цифрової платформи державної економічної
політики за сервісною та регулюючою компонентами, а саме: нормативно-правовий
супровід діяльності; сприяння у підборі оптимального контрагента; надання
інструментарію для вибудовування взаємодії між контрагентами; надання
інструментарію для узгодження інтересів; підготовка рекомендацій щодо
формування економічної політики.
Удосконалено систему обліку трансформації світової економіки у державній
економічній політиці за напрямами, а саме: технологічна трансформація;
організаційна трансформація; вжиття заходів щодо адаптації національної економіки
4
до організаційної трансформації; ціннісна трансформація.
Розвинуто підходи до розвитку державно-приватного партнерства як
інструменту реалізації державної економічної політики, що передбачають наступне:
у рамках державної економічної політики виділено три рівні управління:
інституційний, макроекономічний та мікроекономічний. Визначено, що державно приватне партнерство є складнішим явищем, ніж взаємодія держави та бізнесу в
рамках конкретного проекту. Елементами політики з формування національної
екосистеми в Україні є: підтримка національних ланцюжків створення цінності в тих
галузях, де передбачається активне використання державно-приватного партнерства,
розвиток фінансової компоненти екосистеми державно-приватного партнерства,
розвиток інститутів підтримки партнерства, формування каналів взаємодії та
зворотного зв'язку між ключовими елементами екосистеми, протидія спрощенню
екосистеми.
Систематизовано вектори та очікувані результати розробки комплексу
когнітивних інструментів формування державної економічної політики, а саме:
вектор ініціації ринкового інтересу до стратегічних цілей розвитку соціально економічної системи, що висуваються (інструменти політичного маркетингу, що
забезпечують збільшення інтересу учасників ринку до висунутих цілей державної
економічної політики); вектор системної експрес-оцінки результатів реалізації
державної економічної політики (методики експрес-оцінки результатів реалізації
державної економічної політики на основі систематизації стратегічних цілей); вектор
забезпечення потреб генерації стратегічних ідей для формування державної
економічної політики (центр генерації стратегічних ідей для формування державної
економічної політики).
The dissertation has the culmination of an important scientific task, which is used to develop theoretical and methodological ambushes, methodical and scientific and practical recommendations on how to form state economic policy in the minds of globalization. It has been disassembled to understand the globalization and deglobalization effects on the formation of the strategic state economic policy in order to avenge the advancing warehouses, and itself: change your mind, structure, development phase, development trends. Resolutely approach the trend of transformation of the state economic policy and state strategies on a global level on the revolution of global financial capital, and itself: before the end of the process of globalization, the cyclical nature of "liberalization" was revealed. m - protectionism "; After the evolution of globalization, a change in the concept of state economic policy was revealed in the “liberal-conductor” cycle. The significance of the economic policy as a complex of the state power, which is implemented on the international, macroeconomic, Galuze and regional levels and directs for the selection of the optimal institutional model of the national economy and achievement of the most efficient functioning of the national economy in the light system under the law in the interests of reaching that support of the high level dobrobutu and the quality of life of the population in the pre-stroke perspective. The classification of the head of the state economic policy has been improved, which is on the basis of the main change of the border task and principles, leading to the current development of the national economy. Based on the structural and functional features of the process of globalization, it was seen the power of financial capital, the risks of globalization and the emergence of powers in the economic policy (macroprudence and macroprudence tools) , institutional changes of regulatory bodies, legislator regulation of 6 participants in the market, go to deoffshorization of the economy, to the powers that be taxation and withdrawal of income from the payment of taxation, national taxation policy). Resolutely come to see the mutual relations with the equals of the state economic policy, which convey: the development and promotion of tools for the formation and management of horizontal links in the national economy and stimulation of the development of such links kiv; the institutional orientation of the regions, which allows classifying them at a glance, the goals and models of participation in the light system under and cooperation of practice. Formed approach to the implementation of the state economic policy on the ambush of the platform model, which provides for technological and organizational warehouses, which are conceived in the past due to the existing goals for the efficient selection of state and private their resources in the way of their flexible optimal combination and platform infrastructure tools for the interaction of stakeholders of the state economic policy. The complex of functions of the digital platform of the state economic policy for the service and regulatory components has been disassembled, as well as: regulatory and legal support of activity; matching with the selection of the optimal counterparty; providing tools for vibudovuvannya vzaєmodії between contractors; providing tools to satisfy interests; preparation of recommendations on how to shape the economic policy. Improved the system for the appearance of the transformation of the world economy in the state economic policy for direct, and itself: technological transformation; organizational transformation; living in the way of adaptation of the national economy to organizational transformation; valuable transformation. Proactively approach the development of state-private partnership as an instrument for the implementation of the state's economic policy, which is more advanced: within the framework of the state's economic policy, three equal managements have been seen: institutional, macroeconomic and micro economical. It has been determined that the stateprivate partnership is a folding phenomenon, lower than the interaction between the state and business within the framework of a specific project. Elements of the policy for the formation of the national ecosystem in Ukraine: promotion of national lan- guage values in 7 quiet circles, de-promotion of the state-private partnership, development of the financial component of the state-private partner ecosystem partnerships, development of partnership support institutions, formation of channels for mutual cooperation and a vital link between the key elements of the ecosystem, protidium of the simpler ecosystem. The vector and evaluation of the results of development of a complex of cognitive tools for the formation of state economic policy, and the vector of initiation of market interest to strategic goals, the development of a socio-economic system that are itical marketing, which will ensure the improvement of the interest of the participants in the market to the hanging goals of the state economic policy) ; vector of systemic express evaluation of results in the implementation of state economic policy (methods of express evaluation of results in the implementation of state economic policy on the basis of systematization of strategic goals); vector of security needs for the generation of strategic ideas for the formation of state economic policy (the center for the generation of strategic ideas for the formation of state economic policy).