У дисертаційній роботі виконано актуальне наукове завдання, що полягає у
теоретико-методологічному обґрунтуванні теми та розробці науково-практичних
рекомендацій удосконалення державних механізмів забезпечення
внутрішньополітичної безпеки України.
Дисертація присвячена народові України, що героїчно бореться з російським
ворогом від початку повномасштабного воєнного вторгнення та гідно відстоює
свою незалежність, суверенне існування та історичне минуле.
Внутрішньополітична сфера України зазнавала втручання з боку росії ще до
повномасштабного вторгнення, інші життєвоважливі сфери суспільства також
піддавалася гібридним атакам через політичну сферу, тож наше дослідження є
вельми актуальним для української держави сьогодні.
Таким чином, у науковій роботі обґрунтовано сутнісне наповнення поняття
«внутрішньополітична безпека», здійснено теоретичний аналіз термінів «безпека»,
«політика, політична безпека» та «внутрішньополітична безпека» в розрізі таких
аспектів як зміст та об’єм, що дало змогу з погляду спеціальності «Публічне
управління та адміністрування» надати авторське визначення поняття
«внутрішньополітична безпека». Доведено, що внутрішньополітична безпека є
частиною політичної безпеки України. Встановлено місце внутрішньополітичної
безпеки в системі національної безпеки України.
Об’єднавши доробок наших сучасників, а саме: науковців та законодавців,
систематизовано знання у сфері внутрішньополітичної безпеки. Для визначення
шляхів творення поняття, окремо, застосовано метод семантичної деривації.
Отримані наукові результати апробовано у публікації «Внутрішньополітична
безпека в системі національної безпеки України».
Проаналізовано державні механізми забезпечення внутрішньополітичної
безпеки з погляду єдиної системи. З’ясували, що система забезпечення
внутрішньополітичної безпеки має чітку і визначену структуру, яка базується на
основі системи забезпечення національної безпеки та формується під дією
політичної організації держави. Доведено, що система передбачає існування
об’єкта та суб’єкта забезпечення безпеки. Виявлено, що структура державного
механізму забезпечення внутрішньополітичної безпеки являє собою організаційну
форму, яка має наступний вигляд: Президент України, Рада національної безпеки і
оборони України, КМУ, ВРУ, Конституційний Суд України, суди; центральні
органи виконавчої влади, в тому числі зі спеціальним статусом, органи виконавчої
влади місцевого рівня, органи самоврядування, громадяни та їх об’єднання.
Розкрито систему механізмів та охарактеризовано кожен із них. Отримані наукові
результати апробовано у публікації «Структура державного механізму
забезпечення внутрішньополітичної безпеки України».
Аналіз стану розробки проблеми забезпечення внутрішньополітичної
безпеки, дав змогу визначити, що механізми забезпечення внутрішньополітичної
безпеки досліджуються науковцями з метою виявляння причин всіх небезпек, які
переживало українське суспільство. Зацікавленість науковців підтверджено
графічним способом. Доведено актуальність теми в кризові періоди політичного
життя держави, виявлено паралелі з виборчими та революційними процесами.
Отримані наукові результати апробовано у публікації «Стан розробки проблеми
забезпечення внутрішньополітичної безпеки України».
Узагальнено складові системи забезпечення внутрішньополітичної безпеки
України через інституційний підхід. Охарактеризовано поняття «інститут» та
«інституція» в системі забезпечення внутрішньополітичної безпеки. Розкрито
основні функції складових: Президента України та його Офісу, Ради національної
безпеки і оборони України, Верховної Ради України та її Комітетів,
Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини, органів судової влади,
прокуратури, а також Кабінету Міністрів України в розрізі конкретних міністерств
та кількох інших центральних органів виконавчої влади. Отримані наукові
результати апробовано у публікації «Міністерство внутрішніх справ України в
системі забезпечення внутрішньополітичної безпеки України», а також у статті
«Інституційне забезпечення внутрішньополітичної безпеки України».
Вивчено нормативно-правове забезпечення національної безпеки України
шляхом роботи з законами та підзаконними нормативно-правовими актами
законодавчої бази України. Підтверджено, що на основі розглянутої бази
побудована вся організаційна та адміністративна робота виконавчої системи
органів державної влади щодо забезпечення внутрішньополітичної безпеки. За
отриманими результатами створено базу нормативно-правових актів, що діють у
сфері забезпечення внутрішньополітичної безпеки України. Запропоновано
згрупувати отримані матеріали по розділам за видами забезпечення. Отримані
наукові результати висвітлено у статті «Нормативно-правове забезпечення
внутрішньополітичної безпеки».
Аналіз системи забезпечення безпеки виявив ряд особливостей, що
дозволило дати характеристику загрозам внутрішньополітичній безпеці та
визначити їх класифікацію. Визначено функції системи, її принципи, завдання та
основні напрями забезпечення безпеки. Окреслено деякі засоби забезпечення
серед яких: політичні засоби, силовий сектор, виховання і освіта, посади і
структурні підрозділи органів влади. Отримані наукові результати апробовано у
публікаціях: «Характеристика основних загроз у внутрішньополітичній безпеці
України», «Реалізація виборчих прав осіб, які не здатні пересуватися
самостійно», «Посади державної служби як особливий засіб забезпечення
внутрішньополітичної безпеки України», «Професійна підготовка спеціалістів як
особливий засіб забезпечення внутрішньополітичної безпеки України» та
узагальнено у статті «Особливості забезпечення внутрішньополітичної безпеки
України».
Аналіз зарубіжних досліджень щодо формування та реалізації державних
механізмі забезпечення внутрішньополітичної безпеки дав змогу узагальнити
напрями удосконалення державних механізмів та успішні програми національної
безпеки, що дозволило зробити висновки та розробити власні пропозиції. Наукові
результати апробовано у публікації «Базові документи України та країн світу у
сфері забезпечення внутрішньополітичної безпеки».
Окреслено недоліки нормативно-правового та інформаційного механізму
забезпечення внутрішньополітичної безпеки, які полягають у відсутності
національної стратегії у сфері, незрілості концептуальних ідей, неузгодженості дій
суб’єктів та невизначеності ролей органів влади, низька кваліфікація державних
службовців, відсутності державних програмних документів, планів їх виконання
та загалом інституційної підтримки ідей на місцевому рівні.
Надано пропозиції щодо удосконалення нормативно-правового механізму
забезпечення внутрішньополітичної безпеки України шляхом розроблення та
затвердження концепції, як важливої форми взаємодії суб’єктів системи, адаптації
вітчизняного законодавства до європейських норм та сучасних безпекових
викликів, перегляд нормативно-правового інституційного забезпечення
внутрішньополітичної безпеки України. Запропоновано підходи щодо посилення
системи безпеки шляхом перегляду функцій деяких державних органів, а також
більшого залучення громадськості в контексті прийняття управлінських рішень та
контролю за їх реалізацією у сфері через активну взаємодію із всеукраїнськими
громадськими об’єднаннями та консультативно-дорадчими органами при органах
виконавчої влади різних рівнів.
У рамках удосконалення нормативно-правового та інституційного
забезпечення державних механізмів внутрішньополітичної безпеки України
запропоновано: доопрацювати діючу Стратегію національної безпеки України,
уточнити Концепцію забезпечення національної системи стійкості, ввести вдію
Стратегію політичної безпеки і Концепцію забезпечення внутрішньополітичної
безпеки України, затвердити програму діяльності КМУ, оскільки ефективне
виконання Концепції базується на чіткому виконанні всіма органами влади, що
беруть у ньому участь, своїх повноважень, прав та обов’язків, які закріплені в
Конституції України та інших законів та нормативно-правових актах. Отримані
наукові результати апробовано у публікації «Планування у сфері забезпечення
внутрішньополітичної безпеки України».
In this research, a pressing scientific task has been accomplished, which involves the theoretical-methodological justification of the topic and the development of scientific-practical recommendations for enhancing the state mechanisms ensuring Ukraine's internal political security. The dissertation is dedicated to the Ukrainian nation, valiantly fighting the Russian foe since the inception of the full-scale military invasion and nobly defending its independence, sovereign existence, and historical past. The internal political arena of Ukraine experienced interventions from Russia even before the full-scale invasion; other vital societal sectors were also exposed to hybrid attacks via the political sphere, making our research profoundly relevant for the Ukrainian state today. Thus, this scientific research delineates the intrinsic content of the notion of «internal political security» and conducts a theoretical analysis of terms such as «security», «politics, political security», and «internal political security» in terms of content and scope, which has enabled, from the speciality «Public Governance and Administration», to provide the author's definition of «internal political security». It's proved that internal political security is an integral part of Ukraine's political security. The position of internal political security in the system of Ukraine's national security has been established. Combining the contributions of our contemporaries, specifically scientists and legislators, knowledge in the field of internal political security has been systematised. To define ways of conceptual creation separately, the method of semantic derivation was employed. The obtained scientific results have been validated in the publication «Internal Political Security in the System of National Security of Ukraine». State mechanisms for ensuring internal political security have been analysed from the perspective of a unified system. It has been ascertained that the system ensuring internal political security possesses a distinct and defined structure, anchored on the foundation of the national security system, and is shaped under the influence of the state's political organisation. The author substantiated the fact that the system presupposed the existence of both an object and a subject of security assurance. It was discovered that the structure of the state mechanism for ensuring internal political security embodies an organisational form comprising the following entities: The President of Ukraine, the National Security and Defense Council of Ukraine, the Cabinet of Ministers of Ukraine, the Verkhovna Rada of Ukraine, the Constitutional Court of Ukraine, courts; central executive authorities, including those with special status, local executive authorities, self-governing bodies, citizens, and their associations. The system of mechanisms has been elucidated, and each of them has been characterised. The scientific results obtained have been validated in the publication «Structure of the State Mechanism Ensuring Ukraine's Internal Political Security». An analysis of the state of development of the issue of internal political security has enabled the determination that the mechanisms for ensuring internal political security are being researched by scholars to identify the causes of all threats that Ukrainian society has encountered. The interest of scholars has been affirmed graphically. The topic's relevance during crisis periods of the state's political life has been substantiated, revealing parallels with electoral and revolutionary processes. The scientific results obtained have been validated in the publication «The State of Development of the Issue of Ensuring Ukraine's Internal Political Security». The author has summarised the components of the system for ensuring Ukraine's internal political security through an institutional approach. The concepts of «institute» and «institution» in the system of ensuring internal political security have been characterised. The primary functions of the components have been elucidated: The President of Ukraine and his Office, the National Security and Defense Council of Ukraine, the Verkhovna Rada of Ukraine and its Committees, the Commissioner of the Verkhovna Rada of Ukraine for Human Rights, judicial authorities, the prosecution office, as well as the Cabinet of Ministers of Ukraine, in terms of specific ministries and several other central executive bodies. It is suggested that the Ministry of Internal Affairs of Ukraine be considered the primary body in the system of ensuring Ukraine's internal political security, which, according to this status, requires a review of its functions. The scientific results obtained have been validated in the publication «Ministry of Internal Affairs of Ukraine in the System of Ensuring Ukraine's Internal Political Security» and also in the article «Institutional Provision of Ukraine's Internal Political Security». The regulatory and legal framework for Ukraine's national security has been studied by working with the laws and bylaws of Ukraine's legislative base. It is confirmed that the entire organisational and administrative work of the executive system of state authorities concerning ensuring internal political security is founded on the considered base. According to the results obtained, a database of regulatory acts operating in the field of ensuring Ukraine's internal political security has been created. The author proposed to group the obtained materials by sections according to the types of security provisions. The scientific results are highlighted in the article «Regulatory and Legal Provision of Internal Political Security». The analysis of the security system has revealed a number of features, allowing a characterisation of threats to internal political security and determining their classification. The system's functions, principles, tasks, and main directions of security assurance have been identified. Some means of security provision have been outlined, including political means, the power (enforcement) sector, education, positions, and structural subdivisions of the authorities. The scientific results have been validated in the publications: «Characterization of the Main Threats in Ukraine's Internal Political Security», «Realization of Electoral Rights of Persons Unable to Move Independently», «State Service Positions as a Special Means of Ensuring Ukraine's Internal Political Security», «Professional Training of Specialists as a Special Means of Ensuring Ukraine's Internal Political Security», and summarised in the article «Features of Ensuring Ukraine's Internal Political Security». The examination of foreign studies on the formulation and implementation of governmental mechanisms for internal political security has afforded a comprehensive understanding of directions for refining state mechanisms and successful national security programs. This has paved the way for drawing conclusions and formulating the author’s own proposals. The scientific findings have been validated in the publication titled «Foundational Documents of Ukraine and Global Nations in the Realm of Internal Political Security». There are delineated deficiencies in the regulatory-legal and informational mechanisms of ensuring internal political security. These encompass the absence of a national strategy in the domain, the immaturity of conceptual ideas, misalignment of actions by entities, ambiguity in the roles of governing bodies, low qualifications of state officials, a lack of state programmatic documents, their execution plans, and, broadly, institutional support for ideas at the local level. Proposals have been presented to enhance the regulatory-legal mechanism of Ukraine's internal political security. This is achieved by crafting and endorsing a concept as a pivotal form of interaction among system entities, adapting domestic legislation to European standards and contemporary security challenges, and reviewing the regulatorylegal institutional provisions for Ukraine's internal political security. The author suggested approaches to bolster the security system by revisiting the roles of certain state institutions, notably the Ministry of Internal Affairs of Ukraine, and also by intensifying public engagement in decision-making processes and their subsequent oversight within the domain through active collaboration with nationwide public associations and advisory bodies at various levels of the executive power entities. In the context of refining the regulatory-legal and institutional provisions for Ukraine's internal political security mechanisms, the following suggestions have been conveyed: To finalise the existing National Security Strategy of Ukraine; to clarify the Concept of Ensuring the National Resilience System; to initiate the Strategy for Political Security and the Concept of Ensuring Ukraine's Internal Political Security; to approve the action plan for the Cabinet of Ministers of Ukraine, as the effective execution of the Concept is based on the precise fulfilment of their respective duties, rights, and responsibilities by all participating governing bodies, as enshrined in the Constitution of Ukraine and other laws and regulatory-legal acts. The scientific results derived from these considerations have been corroborated in the publication titled «Planning in the Domain of Ensuring Ukraine's Internal Political Security»